Sider

onsdag den 19. marts 2014

DIY sengerand

 


Et andet større projekt, som jeg har haft gang i er at lave en sengerand til lille C. Det tager sådan set ikke så lang tid at sy selve sengeranden, meeeen fik den idé at jeg ville bruge noget stof fra IKEA, som jeg har malet, og det tager altså tid. 

Det man skal bruge er: 

Til yderstof: 

                     2 stykker stof af 122 cm x 33 cm
                     1 stykke stof af 118 cm x 33 cm

Til inderstof: 

                     2 stykker stof af 119 cm x 27 cm
                     1 stykke stof af 118 cm x 27 cm
Skum:
                     2 stykker af 175 cm x 25 cm med en tykkelse på 3 cm

Her har jeg brugt en skummadras fra Stof og stil på 200 cm x 80 cm, som jeg har skåret de to stykker af.

Evt. 8 m piping bånd og en lynlås på 22 cm. 

Inderstoffet er købt i IKEA (hedder TIDNY), her har jeg også købt stoftusser. Yderstoffet er fra Stof og stil. Piping-båndet har jeg lavet ud fra noget skråbånd jeg havde til at ligge. 

Hvis du gør som jeg, så start med at tegne på stoffet, og klip herefter de tre stykker stof ud som du skal bruge. Husk at læse på brugsanvisningen på de stoftusser du bruger, hvordan man sørger for at de hæfter på stoffet. Ved IKEAs tusser, skal stoffet stryges efter påføringen, men det er lidt forskelligt. 



Sy herefter stykkerne sammen, så man har et langt stykke, et kort stykke og et langt stykke. Dette gør man på både inder- og yderstoffet. Hvis man vil have piping-bånd på, så er det nu man skal sy det på inderstoffet. Se evt. her for en god vejledning i at sy piping bånd på. 

Nu skal man lave hjørner på sit yderstof. Vend stoffet med retsiden op, og fold stoffet ret mod ret, således der dannes en trekant. Mål 4 cm ind fra hjørnet og 4 cm ned, sæt en streg. Sæt en markering 1 cm inde på stoffet fra kanten. 

Sy på stregen indtil markeringen, der er 1 cm fra kanten. 

Klip det overskydende stof af. Og gentag for de resterende tre hjørner.



Sy herefter forside og bagside sammen, husk at der er 1 cm sømrum. Overlock eller zigzag stoffet hele kanten rundt. Sy ikke den ene ende sammen, da du her skal sætte lynlås i. 



Til sidst syes lynlåsen i, i den ende som man ikke syede sammen. Jeg har syet en skjult lynlås i. En god guide til hvordan man syer usynlig lynlåse i kan man finde her på laralil.blogspot.dk.


De to stykker skum, som man har skåret ud af skummadrassen, sys nu sammen. Dette kræver lidt tålmodighed, da skummet godt kan være ret uhåndterbart.



Nu er det bare at fylde skummet i ens sengerand og lyne op og så er den færdig. Her skal man dog være forsigtig og ikke blive overivrig ligesom mig selv, for så ender man med at hive ens skum i stykker og må sy det sammen én gang til. 


Den færdige sengerand.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar